Sabtu, 07 Januari 2017

puisi cinta "Kejora Menepis Sepi" terbaru 2017

KEJORA MENEPIS SEPI
hening nya malam dalam kesepian
teduh meneduh dalam dekapan
pujangga meringkik kesempitan
menabuh keringat peluh dalam deraian
aku terpojok dalam kesunyian yang semakin membara
jatuh terhemapas dari angkasa menuju pelupuk mata
menatap langit yang tak kunjung bersua 
hanya pasrah menunggu purnama tiba

aku bagai sang perantau dari bukhara
aku bagai sang musafir dari negeri padang sahara
berkelana marajut mimpi yang tak nyata
dalam dekapan bumi aku mengiba
sayup sayup percikan air telaga menyadarkan
aku ini lemah tanpa kehadiran penyanggah jiwa 

rasa jenuh akan kepalsuan
bertahta dalam kelankaan pena tanpa tinta
bosan dengan kepalsuan
kepalsuan yang di selubungi kefanaan
jauh merong rong relung jiwa
terbakar nafsu amarah sang kejora

sang kejora memimpikan bahtera
bahtera yang bertahta dalam singgasana mulia
pelupuk mata berkelana dalan deraian air mata
merajut impian yang terlepas dalam dekapan
apa guna sang purnama mengelilingi bumi?
apa guna awan mengelupaskan mega merah ?
tanpa
sinar sang surya yang berdiri tegak mengangkang
dalam pelukan mentari yang berkerumunan
dalam dekapan mu yang jauh
aku tak berdaya 

aku tak berdaya dalam sepi yang menyelimuti
aku tak sanggup dalam lamunan yang menyergapi
aku tak tahan dalam kepedihan yang mengayomi
aku tak mampu melewati semuanya tanpa mu.

0 komentar:

Posting Komentar